Verpakking trends 2019
Een verpakking is al geruime tijd veel meer dan slechts een omhulsel om uw product te beschermen tegen eventuele schade. Verpakkingsmaterialen anno 2019 vervullen vaak juist veel meer dan slechts 1 functie.
In dit artikel belichten de specialisten van Barneveld Verpakkingen de 3 belangrijkste trends in de verpakkingsindustrie, in 2019. Deze trends en bewegingen hebben tot dusver een impact gehad op het bestelgedrag deze jaargang, en hoogstwaarschijnlijk ook in de nabije toekomst.
Ten tijden van het schrijven van dit artikel hebben we de eerste 6 maanden alweer achter ons liggen. Dit biedt ons de kans om kritisch te kijken naar de ontwikkelingen die in de markt hebben plaatsgevonden, en vooruit te kijken naar wat komen gaat.
De opvallende verpakkingstrends van 2019
1. Gepersonaliseerde verpakkingen
De opkomst van digitaal drukken maakt het veel gemakkelijker om verpakkingen aan te passen en producten te personaliseren. Deze trend bouwt zich al een paar jaar uit en heeft een grote impact op de industrie in 2019. Veel van de belangrijkste productmerken hebben zich verdiept in gepersonaliseerde verpakkingen en hebben een aanzienlijk rendement gevonden op deze innovatieve marketinginvestering.
Er is geen one-size-fits-all in gepersonaliseerde verpakkingen. Dat is zelfs de kerngedachte achter deze trend. Personalisatie stelt een bedrijf in staat om zijn naam en merk op een krachtige manier te promoten en zich te onderscheiden van de concurrentie. Hier zijn drie succesvolle voorbeelden van de gepersonaliseerde verpakkingstrend.
- Coca-Cola drukt de namen van mensen op hun frisdrank verpakkingen
- Frito-Lays drukt gezichten op hun chips verpakkingen
- Bud Light drukt in Amerika voetbalteams af op hun bierblikjes…
De gepersonaliseerde verpakkingstrend is steeds populairder. Omdat het mensen in staat stelt zich persoonlijk te identificeren met het product van een merk. Het zien van je eigen voornaam op een blikje cola kan een persoon direct met het product verbinden. Het is moeilijk om iets te weerstaan dat je naam schreeuwt.
Dit is belangrijk, want vergeleken met twee jaar geleden heeft de consument flink aan loyaliteit ingeboet. Er wordt bij meer verschillende winkels geshopt dan voorheen. Volgens Emerce.zit de consumententrouw bij de meeste retail categorieën onder de 50 procent als je kijkt naar de waarschijnlijkheid dat ze zullen overstappen naar een andere aanbieder. Voor jou tien anderen, is het devies…
Producten vertellen een verhaal
Een gepersonaliseerde verpakking neemt ook het verhaal van een merk in zich op. Slimme marketeers weten dat mensen net zo goed met verhalen te maken hebben als met merknamen. Wanneer een bedrijf zijn verpakking op een verhaalachtige manier presenteert die aansluit bij de consument op individueel niveau, wordt het product onweerstaanbaar. Personalisatie is een toptrend in verpakkingen in 2019 en zal zeker nog geruime tijd voortbestaan.
2. Flexibele verpakkingen
In de steeds veranderende verpakkingsindustrie komen en gaan nieuwe stijlen; de behoeften en wensen van de consument verschuiven en evolueren; en merken zijn altijd op zoek naar een manier om vooruit te komen in hun respectieve markten.
Flexibel verpakken is een generieke aanduiding voor het gebruik van zachte verpakkingen, vaak vervaardigd uit film, folie of papier. Het is de trend om meer en meer harde verpakkingen, zoals dozen, karton of plastic te vervangen door een vorm van flexibele verpakking.
Flexibele verpakkingen zijn de laatste jaren zeker tot hun recht gekomen. Volgens het rapport van de Flexible Packaging Assn. over de industrie zijn flexibles goed voor 19% van de verpakkingsmaterialen markt in de Verenigde Staten. Vandaag de dag hebben milieuvriendelijke kunststoffen zoals compatibel polyethyleen en nieuwe recyclage-initiatieven de populariteit van flexibele verpakkingen doen toenemen.
De verwachting is dat deze trend gaat doorzetten. Ons advies: houdt die trend goed in de gaten tijdens de tweede helft van 2019!
3. Duurzaamheid en het circulaire concept
De groene, duurzame beweging is pas in 2019 echt in een stroomversnelling geraakt. Geen enkel bedrijf dat zich bezighoudt met verpakte goederen kan de groene golf negeren. Het gaat om verantwoordelijkheid door duurzame goederen en milieuvriendelijke producten. Het groene landschap omvat ook kleinere verpakkingen. Volgens Emerce worden steeds vaker innovaties ingezet om slimmer te verpakken. Ook wordt er vaker gebruikgemaakt van nieuwe, innovatie en bovendien verantwoorde grondstoffen. Bovendien wordt er minder lucht verpakt door kleinere dozen te gebruiken, waardoor de omvang van pakketten, dozen en zakken afneemt en er minder vulmateriaal nodig is.
Verminderen, hergebruiken en recyclen maakt dus deel uit van de 'groene revolutie’. De consumenten van vandaag zijn zich zeer bewust van hun ecologische voetafdruk. Meer mensen dan ooit doen mee aan de ecologische strijd en dragen hun steentje bij om hun deel van de wereld te beschermen. De verpakkingsindustrie moet de wens van de consument om een kleinere ecologische voetafdruk te behouden erkennen en respecteren. Bij Barneveld Verpakkingen doen we dat door kleinere en groenere verpakkingen te maken. Maar ook door constant te ‘scouten’ naar de laatste mogelijkheden op gebied van materiaal en verpakkingstechnieken.
Nog meer Milieubewustzijn voordelen
Het voordeel van de ‘groene revolutie’ beperkt zich echter niet alleen tot onze planeet. Veel merken vervangen niet-recyclebare kunststoffen in hun verpakkingen door biologisch afbreekbare alternatieven zoals papier en hennep. Andere materialen die steeds populairder worden, zijn onder andere de meer ongebruikelijke, zoals schimmels en algen. (fungi & algae)
Het verminderen of vervangen van materialen in verpakkingen kan een aantal positieve effecten hebben. Zo zal het gebruik van minder materialen het gewicht van een product verlagen, wat betekent dat het product minder energie nodig heeft om te worden getransporteerd en dus een kleinere ecologische voetafdruk zal hebben. Het gebruik van minder materialen leidt vaak ook tot lagere productiekosten. Ten slotte is het gebruik van meer algemeen niet-toxische biologisch afbreekbare materialen waarschijnlijk veiliger voor mens en milieu. Dit is positief voor zowel het ecosysteem als de reputatie van uw merk.
Barneveld Verpakkingen
Met meer dan 60 jaar ervaring is Barneveld Verpakkingen (verpakkingengroothandel) voor u een betrouwbare, stabiele leverancier. Wij streven het na om geen fouten te maken, adequaat en flexibel te reageren wanneer er problemen optreden en op vaste tijden te leveren, of het nou een hele pallet is, of een doosje. Als relatie van Barneveld Verpakkingen weet u waar u aan toe bent.
Vandaag de dag heeft Barneveld Verpakkingen naast het vlaggenschip in Veenendaal ook een vestiging in Den Haag en beleverd dagelijks klanten in heel Midden-Nederland. Ook nu wordt ervoor gezorgd dat de groei niet ten koste gaat van service en een prettig, persoonlijk contact.
De Barneveld Verpakkingen App is nu gratis beschikbaar voor mobiel en tablet. Bestel snel en gemakkelijk artikelen uit je eigen lijst. Zin om nieuwe artikelen te ontdekken? Ga naar onze webshop, kies de verpakking die bij je past en wij zorgen ervoor dat ook dit artikel de volgende keer in jouw artikellijst is opgenomen.