Voor u als webshop eigenaar is het pakketje natuurlijk het belangrijkst. Het zorgt ervoor dat uw producten heelhuids bij weer een tevreden klant aankomen. En dat is natuurlijk fantastisch! Maar er is tegenwoordig veel meer mogelijk met uw pakketje. Het is dan ook één van de meest onderbenutte marketingmogelijkheden.
De verpakking kent een heel belangrijk doel, namelijk de producten tijdens het verzendproces beschermen, maar als je je enkel op die functie concentreert, ziet u mogelijk de potentiële marketing impact van uw verpakking over het hoofd. Wanneer goed aangepakt, kan een verpakking en unboxing-ervaring een enorme kans bieden om naast een ??functioneel product te leveren ook een gedenkwaardig moment voor uw klanten creëren.
Inhoud:
Wanneer hebben we het nou over een goede verpakking?
Geen merk of webshop is hetzelfde. Uw webshop is uniek. Waarom zou u dan voor een standaard verpakking gaan? Precies, een goede verpakking is onderscheidend en uniek. Het doel is dan ook om met uw verpakking extra waarde te bieden voor uw klant en uw webshop. Dit doet u door een positieve eerste indruk van uw product achter te laten. Meest ideaal zou dan zijn als deze eerste indruk er eentje is die mensen onthouden en het liefst nog eentje waarover mensen het (willen) hebben.
3 tips voor een goede verpakking:
- Wees jezelf en durf op te vallen
Geen merk en geen verhaal is hetzelfde. Waarom zou u dan voor een standaard kartonnen verpakking gaan? Gelukkig hoeft dat ook niet meer. U kunt er voor kiezen om uw verpakking helemaal zelf vorm te geven zoals u dat wilt. Hierin is het belangrijk om niet bang te zijn om op te vallen. Opvallen is goed, want het doel is dat mensen een speciale unboxing ervaring hebben en zij deze positieve eerste indruk onthouden en misschien zelfs wel doorvertellen aan anderen.
Een belangrijke factor bij uw verpakking is het hebben van eenheid. Dus kies voor een verpakking die bij uw product past. Gebruikt u meerdere verpakkingen? Zorg dan voor een eenduidige uitstraling. Dit hoeft niet te betekenen dat de verpakkingen identiek moeten zijn, maar u kunt bijvoorbeeld kiezen voor bepaalde iconische elementen die terugkeren.
- Aansluiten bij merkbelofte/onderdeel van de winkelformule
Belangrijk is dat het design van uw verpakking aansluit bij de merkbelofte van uw product of webshop. Wat wilt u betekenen voor de consument? Laat dit zien via de verpakking. Is duurzaamheid de rode draad in uw bedrijf? Kies dan voor een duurzame verpakking. Bent u meer van de opvallende producten? Kies dan voor een verpakking die daar bij past met vrolijke opvallende kleuren. Zo maakt u de verpakking onderdeel van uw winkelformule.
Een goede verpakking is dus een doordachte selectie van verzend- en verpakkingsmaterialen en de manier waarop u uw verzonden producten presenteert.
Voorbeelden van een positieve unboxing ervaring
Er zijn naast deze drie tips, nog veel meer factoren die bijdragen aan een goed ontworpen verpakking en dus een positieve unboxing-ervaring. Maar u hoeft natuurlijk niet ieder element hierin mee te nemen.
In plaats daarvan kunt u beter nadenken over welke potentiële verbetering aan uw verpakking de beste ervaring en meeste waarde voor uw klanten opleveren. Strategisch investeren in een paar kleine aanpassingen of kleinigheidjes in de verpakking kunnen al veel teweegbrengen en dus een unboxing ervaring voor uw klanten die ze niet gauw zullen vergeten.
1. Verpakking
Het belangrijkste element in uw verpakking is natuurlijk de hoofd verpakking. Afhankelijk van het product dat u verkoopt kan dit een doos, tas of bijvoorbeeld een envelop zijn. Een voorbeeld van een unieke verpakking zijn onze maatwerk kartonnen dozen.
De hoofd verpakking is de makkelijkste en meest toegankelijke mogelijkheid om een “wow-ervaring” te creëren. Iets wat u hierbij in ogenschouw moet nemen is dat het relatief duur kan zijn om uw hoofd verpakking te wijzigen. Inventariseer dus eerst of het financieel haalbaar is om met een andere hoofd verpakking te gaan werken.
2. Vulling
Een andere mogelijkheid waarmee u zich kunt onderscheiden is de vulling van uw pakketje. Traditionele vulling omvat piepschuim of bubbeltjesplastic. Hoewel dit natuurlijk ontzettend praktisch is, is het niet altijd even mooi. Er zijn ook meer premium alternatieven zoals houtwol of opvulpapier. En dit is ook nog eens ontzettend duurzaam.
3. Stickers
Stickers zijn een goede optie, ze zijn veelzijdig en redelijk goedkoop. In plaats van een bedrukte doos kunt u zo de doos opleuken met stickers. Of plak stickers op uw luchtkussenenveloppen, zo wordt branding hartstikke makkelijk. Iets anders leuks is om een paar stickers in de verpakking te doen met daarbij een bedankbriefje zodat klanten deze stickers zelf nog kunnen gebruiken. Een stukje gratis branding!
4. Tape
Gebruikt u de standaard tape om uw pakketjes dicht te maken? Ook hierin kunt u het verschil maken. Zo kunt u gaan voor een kleurrijke tape om zo uw verpakking op te leuken, of kiest u er voor om uw eigen tape te ontwerpen? Maatwerk tape leveren wij ook. Of misschien toch liever papieren tape wat hartstikke duurzaam is?
5. Een klein cadeautje of gratis sample
Een leuk kleinigheidje om in uw verpakking te doen. Een gratis sample van een ander product. Bijvoorbeeld een tester van een geurtje, of een sample van een douchegel. U kunt bijvoorbeeld ook een klein chocolaatje in de doos doen, of een klein zakje snoep. Uiteraard kunt u hier uw logo op verwerken, voor extra herkenning.
6. Stop een handgeschreven bedankkaartje in de doos
Er gaat niets boven een persoonlijke benadering, dus wat dacht u van een handgeschreven kaartje voor uw klant? Het is natuurlijk altijd leuk om een kaartje te ontvangen.
7. Kortingscode voor de volgende bestelling
Een ander waardevol kadootje is een kortingscode voor een volgende bestelling. Dit is voor zowel uw klant als u gunstig. Win-win dus.
Al met al hebben we gezien dat een goede verpakking dus een doordachte selectie is van verzend- en verpakkingsmaterialen en de manier waarop u uw verzonden producten presenteert. Wanneer goed aangepakt, kan een verpakking en unboxing-ervaring dus een enorme kans bieden om naast een ??functioneel product te leveren ook een gedenkwaardig moment voor uw klanten creëren. Heeft u naar aanleiding van deze blog nog vragen of wilt u weten wat er in uw branche mogelijk is qua verpakkingen? Wij helpen u graag, zodat u een unieke unboxing-ervaring aan uw klanten kunt bezorgen.